En engasjert pedagogisk stemme med særlig fokus på praksisutvikling i arbeidet mot mobbing.

tirsdag 23. september 2014

Intervju med John Hattie - Elementer

Her er noe fra BBCs intervju med John Hattie:

Skoler og klasser
Om en skole er privat eller offentlig, har liten betydning for elevers læring. Imidlertid kan nye skoler oppleve "starteffekter" som er positive, men Hattie mener dette jevnes ut. Han mener videre at reduserte elevmasser har liten betydning. Dette fordi lærereren underviser på samme måte uansett. Homogene grupper, for eksempel ut fra kunnskapsnivå, har ingen effekt på utvikling. Slik klassenivåene i dag er delt opp etter alder, vil fortsette å være der. Det betyr heterogene grupper, hvor læreren finner klassens gjennomsnittsnivå og underviser med utgangspunkt i dette.

Eleven
Det er bra med fritidsaktiviteter - for enkeltindivider generelt. For mye TV er ikke bra, mener han. Ikke nødvendigvis for TV-tittingen i seg selv, men mer tiden som da ikke brukes på andre ting, som lesing osv.

Det viktigste for enkeltindividets utvikling ligger i antall år eleven går på skolen, ikke antall dager og timer pr. år. At elevene er aktive i timene, blir mer viktig jo dypere læring som skal skje. Lekser er viktig jo høyere i utdanningsløpet en kommer. Elevene lærer mer av, for eksempel å undervise, hverandre enn av læreren.

Læreren
Det viktigste er lærernes ekspertise, altså hvordan de tenker og beslutninger tas. Læreren må ha "passion"! I tillegg peker Hattie på at læreren må ha høye forventninger til elevene, altså ha tro på og evne til å strekke eleven lenger enn eleven tror han kan selv. Å få dem dit, er lærerens jobb. Dette bygger selvtillit hos elevene.

Læreres prat dreier seg, ifølge Hattie, i dag mest om kompetansemål, læreplaner, elever osv. Hattie mener lærere må bli flinkere til å snakke om selve undervisningen og dets effekt. 

I forhold til autonomi, etterlyser Hattie mer debatt om temaet. Hans syn er at noen lærere burde ha autonomi, andre ikke. 

Tester

I forhold til tester, sier Hattie at skolene besitter enorme mengder data fra testing allerede. Problemet er heller at disse ikke blir tatt tak i og brukt. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar