En engasjert pedagogisk stemme med særlig fokus på praksisutvikling i arbeidet mot mobbing.

lørdag 20. september 2014

Skrive bok?




Kjære leser,

Jeg er for tiden i tenkeboksen og lurer på om jeg skal skrive en bok. Det vil da være snakk om en bok med tittelen "Påbygg - for lærere".

Det store spørsmålet i den forbindelse er selvsagt - vil det være interesse for noe slikt?

Er det det?


UTKAST





INNLEDNING

Antall elever som søker påbygning til studiekompetanse (heretter "påbygg"), blir stadig flere. Nå gis elever med fagbrev en rett til å ta påbyggsåret. Det betyr også flere lærere. Derfor denne boken.

Årsakene til at elever velger påbygg, er ulike. Noen begynner direkte etter VG2 yrkesfag, noen bruker året til å finne ut hva de vil videre og noen ønsker videre utdannelse etter oppnådd fagbrev. Det er sikkert mange flere årsaker, men det er disse jeg møter mest i hverdagen. 

Det å undervise påbyggselever er ikke helt det samme som å undervise andre linjer på videregående. Fagene vi lærere brenner for, er ofte de fagene elevene har unngått ved valget av yrkesskole tidligere - mange på grunn av at de ikke har opplevd mestring i disse. Årsakene til det, er også mange. 

Min påstand er at det er en gave å undervise disse. De er fantastiske og de mest krevende! De er de mest sårbare, men også de mest villige! Mange kommer med dårlige forutsetninger og mange hull i opplæringen i våre fag. De er imidlertid også de som på bare ett skoleår vokser, lærer og utvikler seg aller mest. Det er et eventyr å få lov til å følge dem.

Jeg er ingen typisk fag- eller kontaktlærer, ei heller opptatt av å være det. Fokuset mitt ligger på å strekke elevene lengst mulig, samtidig som de opplever læring, mestring og et godt år. Mange innfallsvinkler benyttes for å oppnå forståelse og læring hos elevene. Kravene er høye, både til elevene og meg selv. 

Det er altså hvordan jeg løser påbyggsåret som står i fokus i denne boken. Her gis tips, opplegg og råd på veien. Disse kan brukes også i "vanlige" norsktimer, både på VG2 og VG3. 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar