Kjære kunnskapsminister,
KOPIMASKINEN - EN TIDSTYV!
Om det medfører riktighet, at du skal avdekke tidstyver for lærerne, bør du notere deg følgende høyt oppe på listen:
KOPIMASKINEN
Mange bruker kopimaskinen i jobbsammenheng. Du har kanskje også en selv i kontorlokalene? Normalt er det en hendig sak, som både raskt og enkelt yter service. Den er heller ikke kresen på tilstedeværelse eller arbeidstid. Både tidlig og sent søker den å oppfylle dine kommandoer så kjapt og korrekt som mulig. Som lærerne, har den imidlertid også noen krav.
Med jevne mellomrom trenger kopimaskinen påfyll. Den forventer å bli matet med ark, toner og stifter (hvis du har en så ny modell). Den forventer også å få stelt seg fra tid til annen, da også den blir møkkete. Til slutt forventer kopimaskinen faktisk å få litt reduksjon i ytelsesgrad etterhvert som den blir eldre, kanskje også til slutt å få bli pensjonist. Oppfylles ikke disse, for maskinen, enkle kravene, ja, da er aksjonsplanen klar.
Kopimaskinen gjør som KS: Den later som den ikke forstår dine behov eller ønsker, den søler rundt seg med dritt, elsker å lage et stort sammensurium og skylder gjerne på motparten.
Forstå meg rett. Enhver lærer ønsker å være venn med kopimaskinen. Vi bruker maskinen mye, kanskje så mye som på linje med de som lever av å kopiere for andre. Som regel er der mange lærere på få kopimaskiner, og disse maskinene kan glemme service, jevnlig påfyll eller redusert/ pensjonert tilværelse. Resultatet er katastrofalt for begge parter.
Time på time bruker lærere på å blidgjøre kopimaskinen nok til at den effektuerer deres kommandoer. Det gjelder også på ettermiddagen, kvelden eller grytidlig om morgenen. Går kopimaskinen tom for papir, krysser en fingrene for at det er mer papir igjen på jobb. Går den tom for toner, må du vente til neste dag, for tonerene er låst inne på kontoret, kan vite. Trenger maskinen service, ja, da kan du vente noen uker.
FORSLAG:
Selv om ovennevnte er skrevet med et smil, er det ikke til å legge skjul på at altfor mye tid går med til å pleie, fikse og vente på kopimaskinen i løpet av en arbeidsdag. Bortkastet er det, i tillegg til å være helt unødvendig.
Hva om en lager et kopisenter på hver skole? Kopimaskinene kan samles på ett rom og bemannes, for eksempel, etter skolestørrelse. Her vil lærere kunne levere inn kopieringsjobber og dermed få frigjort tid til mer pedagogisk arbeid. En trenger, tross alt, ikke være pedagog for å kunne kopiere.
Målet må være å frigjøre lærere fra unødvendige administrative oppgaver, altså tid borte fra undervisnings- og pedagogisk arbeid. I dag slår jeg et slag for opprettelsen av et bemannet kopisenter på skolene rundt om i landet, altså at administrasjonen blir en støttefunksjon for lærerne igjen. Fikk du det med deg, kunnskapsminister? Notér deg det som et punkt høyt oppe på listen over lærernes tidstyver.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar