Hvorfor krav fremfor tilbud?
Noen av de mest kunnskapstørste "kundegrupper" politikerne har ansvaret for, må være lærere og skoleledere. Derfor fremstår det som underlig, at ikke lærere - og skoleledere - heller blir gitt tilbud om etter- og videreutdanning fremfor å få det tredd nedover nakken som krav. Et tilbud om sommerkurs, helgesamlinger osv. med faglig påfyll, ville ganske sikkert resultert i fullsatte kurslister, akkurat som kursene som i dag tilbys fra forlag, organisasjoner m.fl. Jeg gjentar: Vi er en sultne og tørste på alt som kan gjøre oss bedre i vårt virke. Da blir behovet for hardnakket styring uforståelig for meg. Hvorfor ikke slippe lærer- og skolelederstanden løs, gi dem rom og tilby en rekke (strategiske) kurs?
Sånn kan vi visst ikke tenke i 2015. Det er bare i klasserommene og på den enkelte skole vi gjør slikt. Det krever nemlig tillit. Den tilliten gir vi hver elev og ansatt hver eneste dag, men fortjener den visst ikke selv. Underlig.
Selvfølgelig skal vi ha studiepoeng (i bøtter og spann) i de fag vi underviser i! Da er det rimelig å stille seg spørsmålet, om det er læreren og skolelederen eller rammen fra regionalt/ nasjonalt nivå som resulterer i at noen underviser i fag uten (tilstrekkelig) kompetanse? Har du hørt om en lærer som har bedt om å få undervise i et fag vedkommende ikke har studiepoeng i? Det virker helt utenkelig i min verden og jeg kjenner ingen slike tilfeller. Jeg har imidlertid hørt om mange som har vært fortvilet over å skulle undervise i fag de ikke har kompetanse i.
Etter- og videreutdanningssystem
Når det nå likevel har blitt krav fremfor tilbud, undres jeg også over hvorfor kravet ikke settes i et bedre system. Om vi hadde fulgt Advokatforeningen som eksempel, kunne et kurstilbud blitt presentert "kundegruppen", med angivelse av antall kurs og tellende poeng og der den enkelte kunne meldt seg på etter lyst og behov. Systemet til Advokatforeningen er slik, og manglende oppfyllelse av krav til etter- og videreutdannelse, fører til bortfall av "lisens" til å drive med virksomheten.
Med et system som skissert ovenfor, ville både motivasjonen for etter- og videreutdanning kunne blitt opprettholdt hos "kundegruppen", samtidig som kunnskapsministeren kunne sikret seg styring gjennom valg av kurs som blir tilbudt. En vinn-vinn-situasjon, tenker nå jeg.
Nå fungerer "systemet" slik, at kravene ilegges den enkelte lærer og skoleleder som tvang, i tillegg til at prosessen med å imøtekomme kravene står og faller på den enkeltes nåde fra (fylkes-) kommunehold. Underlig.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar