En engasjert pedagogisk stemme med særlig fokus på praksisutvikling i arbeidet mot mobbing.

søndag 6. desember 2015

En undervisningsøkt på sparket - Fy, eller?

Denne uken kastet jeg loss neste dags undervisningsplan til fordel for en video jeg kom over. All lærerfornuft strittet imot. Jada, jeg kan underskrive på det også i dag. Når det er sagt, er det ingen tvil om at jeg gjorde det rette og vil gjøre det igjen, og det er klart det har sin fordel å ha kjørt studieprogrammet noen år...

I påbyggklassen min holdt vi på med romantikken. Uken hadde "forsvunnet" i ulike opplegg, dog uten at vi hadde "landet" perioden gjennom en felles kunnskapsforståelse av romantikkens kjennetegn. Tiden hadde gått med til individuell skumlesing av pensum, individuell lesing av tekster og oppgaveløsning, parløsing av intervjuoppgave med Welhaven og Wergeland osv., men vi hadde ikke rukket å gjøre kunnskapen felles, slik jeg alltid ønsker. Torsdag kveld var det derfor liten tvil om hva målet for fredagsøkten var, nemlig å "lande" romantikkens kjennetegn og knytte disse til tekstene vi hadde lest. Håpet var å få til noen gode refleksjoner underveis. [Merk deg forskjellen på målet og håpet.]

Under påskudd av litt avveksling i rettingen av oppgaver (les "pause"), kom jeg over et videoopptak av en av Sarah Brown Wesslings undervisningsøkter. Opptaket ble med meg i tankene utover kveldsarbeidet, og før timestart kl. 08.15, var opplegget tilpasset økten. Folkens, det var noen herlige timer!

Se først Wesslings undervisningsøkt her.

Dette er hva vi gjorde i norsktimene:

  1. Jeg flyttet pultene i 6'er-grupper før timestart.
  2. Plenum: Dro periodens kjennetegn opp på tavlen.
  3. Gruppe: Diskuterte hvilke kjennetegn som gjorde seg gjeldende i kopien av et maleri (fra tidligere eksamensoppgave). Jeg gikk hele tiden rundt og engasjerte meg i gruppesamtalene.
  4. Plenum: Dro periodetrekk fra maleriet opp på tavlen.
  5. Plenum: Ble enige om tre typiske kategorier for perioden på tavlen.
  6. Gruppe: Diskuterte hvilke kjennetegn som gjorde seg gjeldende i kopien av en tekst (fra tidligere eksamensoppgave). Også her deltok jeg i gruppediskusjonene.
  7. Plenum: Dro periodetrekk fra teksten opp på tavlen. Vi brukte en del tid på hvert avsnitt, slik at vi sammen plukker opp de viktige elementer i teksten og finner frem til en mer lik forståelse.
  8. Plenum: Jeg eksemplifiserte tre "konsepter" fra teksten. Da vi ikke har gjort dette tidligere, brukte elevene disse videre.
  9. Plenum: Deretter fikk elevene noen verb de skulle benytte i sammenkoplingen mellom konseptene og egne slutninger.
  10. Gruppe: Diskuterte seg frem til alternative slutninger. Særlig her er det mye hjelp å kunne gi i diskusjonene, hvor en kan stille gode spørsmål som gjør at hvert nivå hever seg. 
  11. Plenum: Samtale rundt de ulike slutningene.
Hittil har jeg nok ventet litt lenger med refleksjonsarbeidet til elevene har blitt noe varmere i trøya. Det var det visst ingen grunn til, for påbyggsklassen beveget seg et godt stykke på vei! Husk, det var første runde. Med trening kan vi nærme oss det øverste nivået og "de store refleksjoner" [som tavlen viser jeg ønsket nærme meg, dog innså var litt mye å forvente].  



Det var så gøy! Noen ganger skal en visst høre på beskjeden en selv gir elevene: 

"Stup uti og ta en sjanse"


...men det er klart det hjelper å ha noen års erfaring på baken...


2 kommentarer: