En engasjert pedagogisk stemme med særlig fokus på praksisutvikling i arbeidet mot mobbing.

fredag 4. desember 2015

På jakt etter refleksjon

Ny produksjon er levert inn. Ja, jeg snakker selvfølgelig om heldagsprøvene. Målet om å holde igjen karakteren til den neste produksjonen leveres, kan vise seg noe vanskelig å overholde så tett opptil terminslutt. Det betyr ikke at fokuset på maksimal utnyttelse av hver produksjon skal gå i glemmeboken et øyeblikk. Derfor går vi heller på jakt.

På jakt etter den gode innledning
I et googledokument limte jeg inn alles innledninger under hverandre og delte disse ut. Elevene jobbet tre og tre sammen.

Instruks:
    1. Diskutér dere frem til den gode innledningen.
    2. Diskutér hva som gjør innledningen så god og begrunn med bakgrunn i kravene til en innledning.
    3. Finn frem til noen forbedringspunkter. Begrunn disse.
På denne måten holder vi fokus på det positive, jobber for å gjøre en tekst bedre og - ikke minst - oppøver evnen til refleksjon. 


På jakt etter det gode avsnitt
Her fikk elevene utdelt sine heldagsprøver på papir. Hver elev finner et godt avsnitt i egen produksjon og sender dette til meg. Deretter lages et nytt fellesdokument, slik som for innledningen ovenfor. Instruksen og prosessen er også lik, hvor elevene tar utgangspunkt i kravene til oppbygging av avsnitt før de finner frem til det gode avsnitt, hva som gjør dette avsnittet så godt og hvordan det kan bli enda bedre.

***

Selv om vi ikke rakk det i år, er det ønskelig å avslutte med en fellesdiskusjon, hvor gruppenes funn og begrunnelser reflekteres over i plenum. Det gir mulighet for enda mer læring.

For at en slik prosess skal være vellykket for hele gruppen, kreves et positivt læringsfokus, litt kort tid, trygge rammer og ingen aksept for negativ omtale av tekstene. Den klasseromsånden må vi ha skapt på forhånd. Mitt håp er at elevene opplever refleksjon over egne tekster mer relevant enn eksempeltekster som skyter langt over eget nivå, som fort kunne ha vært tilfellet ved bruk av eksamensbesvarelser. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar