Å skape engasjement for utviklingsarbeid er kanskje noe av det viktigste ved selve utviklingsarbeidet. Like viktig er å skape rom for at utvikling oppleves nyttig, lærerikt eller interessant for deltakerne. Begge deler kan være utfordrende.
Her presenteres noen ideer i arbeidet med å skape kultur for utvikling. Disse har vært gjennomført på store vs. små skoler, skoler fordelt på flere bygg med større eller mindre avstand mellom seg og på ulike skolenivå i ulike varianter.
Omvendt undervisning på
administrativ informasjon
Ideen er at administrativ informasjon sendes personalet i forkant av fellesmøter. Det er flere måter å løse dette på, for eksempel, i et "omvendt undervisning"-format. med innlest foredrag og inneholdende foiler. "PowerPoint Mix"-funksjonen til Office er enkel å bruke til
dette. På den måten frigjøres mesteparten av fellestiden til utviklingsarbeid, pedagogisk arbeid m.m.
Parallellsesjoner
Med "parallellsesjoner" menes et tilbud der flere foredrag foregår samtidig, hvor personalet selv velger i tråd med egennytte eller interesse. Den frie formen hindrer ikke styringsmuligheter for ledelsen, da retningen kan påvirkes gjennom de temaene som tilbys.
Foredragsholderne er hovedsakelig personalet selv, hvor eksterne aktører kun hentes inn ved behov.
I
dette tenkte eksempel har skoleledelsen valgt fire utviklingsområder:
a.
Fire av de fem grunnleggende ferdighetene, herunder lese, regne, skrive og muntlig.
b.
Pedagogikk.
c.
Digitale
ferdigheter.
d.
Diverse:
Regelverk, ny praksis, lærende organisasjon osv.
Det
er særlig i pkt. d, ovenfor, det åpnes for at også andre enn det pedagogiske
personalet kan være relevante foredragsholder, herunder rektor, avdelingsledere,
rådgivere, helsesøster, studieinspektør, (eksamens)kontoret m.fl. Nedenfor
foreslås noen temaer for eksemplets skyld.
Ferdighetene muntlig, lese,
skrive, regne
-
"Regneferdigheter i filologiske fag"
-
"Muntlige ferdigheter i matte"
-
"Hva betyr det å kunne skrive i naturfag"
-
"Hva betyr det å kunne lese i sosiologi"
-
"Hjerneforskning og leseopplæring"
|
Pedagogikk
-
"Den gode timen"
- "Didaktisk fantasi - samtalens potensiale"
-
"Tilpasset opplæring - et rettighetsperspektiv"
-
"Formativ vurdering - tips fra praksis"
-
"Lærertyper og læreplan - eller klasse?"
-
"Tverrfaglig arbeid - En saga blott i 2015?"
-
"Når fag må vike for oppfyllelse av tilpasset opplæring"
|
Digitale ferdigheter
-
"Digital arbeidsform - ikke happening"
-
"Systemperspektiv"
-
"Sikkerhet"
-
"Fronter for viderekomne"
|
Diverse
-
"Dokumentasjonskrav - enklere løsninger"
-
"Er ARVS en lærende organisasjon?"
-
"Mobbing - Hvordan avdekke og handle?"
-
"Rus - Hvor mange sjanser bør eleven få?"
-
"Ludvigsen-rapporten: Fremtidens skole"
-
"Bundet arbeidstid - Kan vi snakke om det?"
-
"Ungdomsutfordringer - vårt psykiske miljø"
|
Kursdeltagelse - Bedre valuta
Her dreier det seg om å skape rom for deling av nyervervet kunnskap, være seg i skriftlig og/eller muntlig form. Ordningen kan fint gjennomføres som del av parallellsesjonen skissert ovenfor, eller som del av "onsdagslunsjen", se nedenfor.
Tips: Skap blest om disse delingene, gjerne gjennom ledelsens informasjonskanal.
Tips: Skap blest om disse delingene, gjerne gjennom ledelsens informasjonskanal.
"Onsdagslunsjen"
Ordningen innebærer at hver lærer, alene eller sammen med en
annen, bidrar med noe i lunsjen en ukedag, som i en rullerende ordning. Også ledelsen kan stille opp på dette. Det kan være lurt at "happeningen" gjøres kort
og med rimelig frie tøyler, der personalet selv velger hva en bidrar med. Her kan det synges, vises eksperimenter, en kan bidra med et pedagogisk
opplegg, dele gode praksiserfaringer eller -øyeblikk osv.
En fordel for skoler med flere bygg, er at ideen åpner for gjennomføring flere steder samtidig.
Tips: Også her vil det å skape blest om "happeningen", av tema og bidragsyter, være viktig.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar