Vi må kartlegge med en gang - i det første møtet med elevene! Hvor mange ganger hører vi ikke og leser rapporter som bekrefter at tidlig innsats er viktig og avgjørende for elevenes utbytte av skolegangen? Kan vi da sitte på hyllen og vente med kartleggingen? Klart vi må kartlegge alle, og det med en gang!
Uvisst hvorfor, dukker fjorårets innlegg "Hvorfor skal alle barn kartlegges?" av dosent Hilde Traaviks opp igjen på Facebook i disse dager. Her er hun på jakt etter å få klart svar fra politikerne på hvorfor kartlegging er en plikt for alle elever, også de ressurssterke. Temaet hun tar opp, om politiske inntreden i lærerhverdagen er noe å diskutere, men så er også kartleggingspraksisen.
Politikernes rolle i kartleggingen er ikke til beste for elevene eller lærerne. Trenden, om å styre lenger og lenger inn i klasserommet, er ikke tjenlig og må stoppes. Imidlertid kommer de til å fortsette med innblandingen helt til vi setter foten ned. Det er her vi må bli forutsigbare, for så lenge det står og faller på hvorvidt den enkelte lærer kartlegger tidlig, blir utdanningen for tilfeldig. Eksempelvis, avdekker jeg hvert år elever med behov for ekstra hjelp, som ikke har blitt fanget opp før de kommer til meg - på VG3/VG4-nivå! Det er ikke godt nok, og det gir politikerne et spillerom å kunne benytte seg av. Vi står vi klare for hugg. Og det utnyttes selvfølgelig.
Måten vi kan få tilbake makten på i kartleggingsspørsmålet, vil være å endre praksis - alle gjennomfører kartlegging første dag/ time med nye elever. Jeg tror det vil gjøre noe med oss, at vi blir mer rakrygget og enklere kan sette en stopper for politikernes innblanding av verktøy og metoder. Før vi kommer dit, vil makten forbli hos politikerne - til hverken elevene eller vår fordel.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar