En engasjert pedagogisk stemme med særlig fokus på praksisutvikling i arbeidet mot mobbing.

torsdag 14. juli 2016

Utfordringer med spill i skolen


Hva om spill i skolen ikke dreier seg så mye om lærerne, men heller om politikk og spillene i seg selv? Det var en ny tone for meg. 

Under World Learning Summit 2016 i Kristiansand for noen uker siden, holdt spillentusiasten Björn Berg Marklund et foredrag om nettopp spill i skolen. Med mål for øye å skulle finne frem til de virkelige gode argumentene for (mer) spillbruk i skolen, må det ha vært nedslående å komme til sin konklusjon - spillbasert læring anbefales ikke nå!  

Eksisterende forskning speiler ikke virkeligheten
Marklund har forsket på svenske barneskoler, og finner at klasserom ikke er rustet for forskning på spillbruk. For i det hele tatt å kunne forske på området, opplevde han å måtte intervenere så mye, både før og under studien, at det ikke lenger kan sies å speile virkeligheten. Han trekker det så langt som å si at hans og tilsvarende studier må regnes som ren AI-forskning.

Ikke rustet for spill
Klasserommene mangler både nødvendig maskinvare som (ofte) trengs, i tillegg til antall spill. Begge deler er kostbare. Så lenge en heller ikke kjenner til spills læringseffekt, særlig over tid, blir dagens bruk for snever og tilfeldig - en sjanse skolen ikke kan ta seg råd til. 

Ulikt fokus
Spillene er oftest utarbeidet med annet formål enn læreplaner. Det kan være problematisk å finne fagtilknytning nok i spillene. Hvor mange kompetansemål kan en finne innenfor et fag i hvert spill? Om et spill er kult for elevene i dag, vil det være like kult etter jevnlig bruk over flere måneder/ år? Vil tiden brukt på spill gi tilsvarende læring som annen undervisning? Marklund virker skeptisk. Idag mener han det er et sjansespill.

To ting må skje
Først når en  får en nasjonal satsning på spill i skolen, vil en kunne få bygd opp nødvendig infrastruktur, mener Marklund. I tillegg mener han en slik satsning vil kunne åpne for inngåelse av avtaler med spillutviklere, om å bygge spill med mer eller mindre direkte tilknytning til fag/ læreplaner/ delområder. 

***
Marklunds ønske, om å finne argumenter for at spillene han spilte og kjente til hadde en plass i skolen, fikk et uventet utfall. At det var lærerne som var de som hindret spillbruk, fant han ikke stemte, men heller utstyr- og spillmangel generelt. Så lenge læringseffekten er for usikker og hvis det skal bli aktuelt og forsvarlig med spillbruk utover ren "happenings", om en skal ta Marklund på ordet. 

Du kan lese mer om Marklund og hans arbeider her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar