En engasjert pedagogisk stemme med særlig fokus på praksisutvikling i arbeidet mot mobbing.

lørdag 18. juli 2015

Legger listen høyt for kommende skoleår

...i farta...
Etter et solid unntaksår, nærmer et nytt skoleår seg. Det kan bli mitt siste år med påbyggselever. Da er det på sin plass med noen endringer - en deling av de valg jeg tar, som kontakt- og norsklærer. 

Valget om å dele er tatt på bakgrunn av følgende:
  • Elevgruppene på påbygg er veldig ulike. For noen må et løft starte helt nede på barneskolenivå, og mange har store kunnskapshull. I tillegg er der ofte en del utfordringer for elevene, være seg diagnoser eller opparbeidede hindre. Dette innebærer at mange tilpasninger gjøres hvert år, både når det gjelder nivå, innhold og gjennomføring.  
  • Mange elever finner frem til meg - forunderlig nok - og ber om hjelp med påbygg. Hvis tilgang til flere forklaringer/ andre opplegg kan bidra til at flere elever gjennomfører, er jo det positivt.
  • Det er ikke bare elever som synes påbyggsåret er utfordrende. Mange lærere uttrykker det samme, i likhet med forlag som har tatt kontakt. Hvis mine erfaringer, tanker og valg kan bidra til refleksjoner, om så med konklusjon om avskriving av samme, er jo det også positivt?   

Valget om å dele er imidlertid underlagt den viktige faktoren TID. Dette blir derfor ingen deling av de store digitale nyvinninger, mer digital deling av stoffet jeg bruker. Vel, vel. Delingen gjøres på tre arenaer: 
    



Det er opprettet en blogg for elever. Bloggen vil følge skoleåret, hvor linker vil åpne Google-mapper og -dokumenter med planer, undervisningsfoiler, oppgaver, maler osv. vi bruker. Du må gjerne følge bloggen :-)




I tillegg til bloggen, er det opprettet en Twitter-konto. Jeg har tidligere benyttet en lukket Facebook-gruppe, men nå forsøkes heller Twitter. Kontoen er gitt navnet "3PBTA_ARVS", og jeg twitrer under navnet @Pabyggtwitrer. Følg oss gjerne :-)



Bloggen du leser nå, under etiketten "Påbygg - for lærere", vil by på de tanker, erfaringer og valg jeg tar gjennom skoleåret. Denne vil ikke begrunne alle pedagogiske valg jeg tar hver dag, men heller ta for seg spesielle dager, hendelser og situasjoner. Du må gjerne følge meg her også :-)


Når en tar sats...

...bør en ha vurdert avstand til grunn. Det blir et hektisk skoleår, og dette er bare ett av sideprosjektene jeg holder på med, men det har gått veldig bra med kullene mine. At noen stryker, har vært unntaket og ikke regelen. Derfor tør jeg dele og ta sjansen på at prosjektet lar seg gjennomføre - "Den som intet våger, intet vinner!"


Blir du med?

Er du interessert i påbygg, undervisningstanker, materiale/ideer osv., er det bare å bli med på lasset. Som nevnt, blir her benyttet ulike nivå, tilpasninger og justeringer etterhvert som elevene avanserer. Det kan altså dukke opp materiale som kan benyttes flere steder enn hos oss. Kan vi i tillegg få igang noen diskusjoner underveis, kan dette vågale prosjektet bli meget interessant og lærerikt :-) 


...i farta...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar