En engasjert pedagogisk stemme med særlig fokus på praksisutvikling i arbeidet mot mobbing.

lørdag 6. februar 2021

Podkast 3 - Ting vi ikke snakker om

FORELDRETIPS

Går det an å snakke om ambisjoner i arbeidet mot mobbing? Klart, det gjør og flere har det! Men ambisjonene har forskjellig utgangspunkt og mål. For eksempel, vil det for en politiker være viktig å vise de tar mobbing på alvor, for det gjør at du og jeg får tillit til dem og kanskje stemmer på dem. For andre, kan det være et ønske å unngå mobbing for å unngå sanksjoner. For meg, er det å hjelpe de mange voksne involvert med det jeg har av relevant erfaring, være seg som mor, lærer, tøffe mobbesaker og skoleutvikling. For foreldre, kan det være å sørge for at deres barn opplever en bedring av en skikkelig dårlig situasjon.

 

Å snakke om hva en kan gjøre forebyggende mot mobbing, er langt enklere enn å snakke om hva man gjør når det allerede har skjedd. Kanskje er det grunnen til at det blir så stille og foreldre blir stående så alene når mobbingen er et faktum? Vel, jeg har ikke tenkt å gjøre det enkelt for meg selv, men heller forsøke å snakke om det som er vanskelig, litt kjipt og kinkig. Vi kan gjøre begge deler, kan vi ikke?


Tipsene kan du høre her: 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar